Home Køkken Kaffe Bliv endnu sundere med kaffe

Bliv endnu sundere med kaffe

0
9
sundere med kaffe

Spørgsmålet om, hvorvidt kaffe er sundt, stilles ofte. De fleste ved, at koffeinen i kaffen giver et boost af energi og giver en bedre koncentrationsevne. Men er der egentlig en sundhedsrisiko forbundet med at drikke kaffe? Og hvor meget kaffe kan man drikke om dagen? Mange studier har beskæftiget sig med området, og det viser sig, at du kan blive endnu sundere med kaffe.

Forskning viser nemlig, at kaffe forebygger sygdomme som sukkersyge og kræft. Derudover viser forskning, at kaffe også kan hjælpe dig med at holde den slanke linje. Den eneste forudsætning for kaffens fordele er, at du indtager koffein på en sund måde.

Det store spørgsmål – er kaffe sundt?

Der findes forskellige artikler, der alle siger noget forskelligt. Nogle artikler påpeger, at kaffe er usundt, mens andre artikler i stedet hævder, at kaffe er sundt. Så hvad skal man tro på? Årsagen til de forskellige resultater skyldes, at der er stor forskel på, hvordan kaffen tilberedes, og hvor stor en mængde kaffe der indtages.

Indtager du moderate kaffemængder, vil det være sundt for dig. Drikker du derimod meget kaffe, vil det være usundt.

Vil du forebygge hjerte-kar-sygdomme, skal du undgå at drikke kogekaffe. I kogekaffe koges vand og kaffebønner sammen, og denne tilberedningsmetode har vist sig at give risiko for hjerte-kar-sygdomme. Det skyldes, at store mængder cafestol og kahweol ikke filtreres fra, og det er disse stoffer, der kan påvirke kolesteroltallet negativt.

Ifølge europæiske sundhedsmyndigheder bør du ikke drikke mere end tre-seks kopper kaffe om dagen. Helt præcis bør du højst drikke 300 mg koffein dagligt, og afhængigt af kaffetype, kaffebønne og tilberedningsmetode svarer dette til tre-seks kopper dagligt.

Koffein stimulerer, opkvikker og forebygger

Mirakelmidlet i kaffe er uden tvivl koffeinen. Koffein er et naturstof, som tilhører den kemiske gruppe ved navn plantealkaloider. Da kaffeplanten har en høj koncentration, vil du hurtigere få en stimulerende, forebyggende og opkvikkende effekt sammenlignet med kolanødder og kakaoplanter.

Kaffe er nemlig ikke det eneste, der indeholder koffein. Mørk chokolade, te og cola indeholder også koffein, men her skal der en større dosis til, før du får samme effekt som ved en kop kaffe. For at få samme virkning skal du drikke knap en liter cola, to kopper sort te eller spise 100 g mørk chokolade.

Koffeinen i kaffe er ideelt for dig, der gerne vil holde den slanke linje. Undersøgelser viser, at kaffen har indvirkning på hjertet, centralnervesystemet, stofskiftet og kredsløbet. Drikker du en stærk kop kaffe, vil kaffen få dit blodtryk og din puls til at stige. Derudover sætter kaffen gang i forbrændingen, hvilket vil have en positiv effekt på et eventuelt ønsket vægttab.

At holde den slanke linje er ikke det eneste, kaffe gør godt for. Flere undersøgelser viser, at kaffe har et højt indhold af antioxidanter, hvilket kan beskytte mod kræft. Kaffe hæmmer altså udviklingen af bl.a. leverkræft, ligesom kaffedrikkere kan have mindre risiko for at udvikle kræft i mund, hals og æggestokke.

Har du som kvinde en arvelig risiko for at udvikle brystkræft, bør du i den grad drikke kaffe. Forskere mener nemlig, at et moderat kaffeindtag nedsætter risikoen for arvelig brystkræft væsentligt. En kræftform som blærekræft kan kaffe dog ikke nedsætte risikoen for at udvikle – tværtimod viser undersøgelser, at kaffe kan give en lille øget risiko for at udvikle blærekræft.

Ulemperne ved at drikke kaffe

Som nævnt er kaffe som regel sundt at drikke – dog ikke, hvis du har tendens til sure opstød, mavesår eller for meget mavesyre. Her vil kaffe nemlig gøre din symptomer meget værre, fordi dannelsen af pepsin og mavesyre stimuleres af kaffe.

Du skal ligeledes passe på med ikke at indtage for meget kaffe. Gør du det, kan du få ubehagelige symptomer. Det gælder bl.a. let kvalme, koldsved, rystende hænder, irritabilitet og rastløshed. Dertil producerer kroppen mere af stresshormonet adrenalin, hvis du drikker for meget kaffe.

Derfor anbefales det, at du holder dig til de europæiske sundhedsmyndigheders anvisninger, når det gælder indtag af kaffe. De lyder som sagt på maksimalt 300 mg koffein dagligt, hvilket svarer til tre-seks kopper kaffe om dagen.

Holder du dig til ovenstående koffeinmængde, vil kaffen have en positiv indvirkning på dit helbred. Og de sundhedsmæssige fordele er der som sagt mange af.

Brug for en ny kaffemaskine? Se vores bedst i test her på hele 15 modeller. 

Latest posts by Tim Petersson (see all)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here